Durant les tasques de seguiment d’ocells nidificants que realitza el personal del Consorci s’ha detectat i confirmat la nidificació del Roquerol al Delta del Llobregat
El Roquerol (Ptyonoprogne rupestris) és un ocell semblant a una oreneta cuablanca, però de color marró per damunt i blanc brut per sota. És un ocell que viu en ambients rupícoles, especialment de muntanya, on nidifica. A vegades també nidifica en edificis i ponts de zones de muntanya.
Al Delta del Llobregat, fins ara, només es presentava com a migrador i hivernant, a vegades nombrós, entre els mesos de setembre i abril, però mai a la resta de la primavera o l’estiu.
La zona de nidificació més propera al Delta és al massís del Garraf, on és un nidificant escàs.
Per tant, observar aquesta espècie al Delta entre els mesos de maig i juliol és una raresa. Que hi hagi una parella encara més. I que es confirmi la nidificació d’aquesta parella al Delta és tota una gran novetat.
I justament això és el que ha succeït al llarg de la primavera i estiu d’aquest any, quan s’ha comprovat la presència continuada d’una parella sota un dels ponts del riu Llobregat i finalment s’ha pogut confirmar la seva nidificació, amb al menys tres pollets al niu.
Com a curiositat dir que aquest ocell ha fet servir el niu a mig fer d’altre espècie d’oreneta, l’oreneta cua-rogenca (Cecropis daurica), una espècie migradora de la qual no es té la constància de la seva nidificació al Delta, però que a vegades construeix nius que finalment acaba abandonant.
Val a dir que s’ha vist la parella alimentant-se gairebé en exclusiva a sobre del riu, agafant els nombrosos insectes que volen sobre l’aigua i la vegetació del marge.
Aquests fets es poden relacionar amb la millora ambiental i de la qualitat de l’aigua dels últims quilòmetres del riu Llobregat, des de la posada en marxa de la depuradora del Baix Llobregat, l’any 2002. Tot i que la qualitat ambiental del riu i l’ordenació del seu ús públic encara pot millorar.