La nidificació de les aus, que comença a finals de febrer i pot durar fins a juliol o principis d’agost, és un moment molt esperat al delta del Llobregat. Com cada any, el Consorci que gestiona els espais naturals protegits ha fet tot un seguit d’actuacions de condicionament i millora de les zones de nidificació de les aus aquàtiques, entre elles, les platges protegides del delta.
Com cada any, abans de que comenci la temporada de nidificació dels ocells, el Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat ha realitzat un conjunt d’actuacions dirigides al condicionament i la millora dels espais de nidificació i repòs dels ocells aquàtics.
Molts d’aquests ocells fan els nius a terra, a la sorra de la platja o a les zones dunars, que son espais descoberts de vegetació i els permet poder visualitzar la presència de possibles depredadors.
A la vegada, l’establiment dels nius, la posta, la incubació dels ous i la cura dels polls requereix que les parelles nidificants puguin disposar de les condicions de tranquil·litat i seguretat necessàries per poder realitzar tot el cicle reproductiu.
Per aquest motiu, la presència de visitants o usuaris en aquestes platges, així com la presència de gossos, impedeixen poder garantir les condicions necessàries per al procés de nidificació. D’una banda perquè les persones i els gossos espanten els ocells i, d’una altra, pel risc de trepig directe dels nius.
És per aquest motiu que, durant la temporada de nidificació dels ocells, a més de les platges protegides que no tenen ús públic durant tot l’any, el Consorci ha tancat l’accés a la platja del Remolar de Viladecans, com ja venia fent anys endarrere, i a una part de la platja del Remolar del Prat, incloses a la Xarxa Natura 2000 i declarada ZEPA (Zona d’Especial Protecció per a les Aus) per permetre les condicions de cria a espècies com el corriol camanegre (Charadrius alexandrinus), el corriol petit (Charadrius dubius) o altres espècies nidificats litorals.
La prohibició d’accés afecta els 845 metres de longitud de la platja del Remolar de Viladecans i tota l'amplada de la mateixa, des la línia de mar fins la tanca de la pineda. Durant aquest període es manté obert l'accés a la torre-mirador i a la platja de cal Francès pel camí de la riera de Sant Climent.
Aquest any, a més, s’ha tancat també l'accés al tram sud de la platja del Remolar del Prat durant els mateix període de l’1 de març i fins el 31 de juliol pel mateix motiu. En aquest cas, el tancament afecta els 250 metres finals d’aquesta platja, a partir de la passera de l’Aquarterament Aeri i fins la gola de l’estany del Remolar. Igualment, el tancament inclou tota l'amplada de la platja, des la tanca de pals i corda que limita l’espai dunar fins la línia de mar.
L’objectiu d’aquestes actuacions és poder garantir un tram de platja de gairebé 1.100 metres de longitud, inclòs a la Xarxa Natura 2000, amb la suficient tranquil·litat per afavorir la reproducció de diverses aus protegides com el corriol camanegre (Charadrius alexandrinus) o el corriol petit (Charadrius dubius). Aquestes espècies, que fan els nius sobre la mateixa sorra de la platja, son molt vulnerables a la freqüentació humana, i especialment, a la presència de gossos i altres animals.
El tancament, realitzat en col·laboració amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments de Viladecans i del Prat de Llobregat, s'ha fet amb palissada de fusta als dos extrems de la platja, tant a l'accés des de la platja del Prat com a l’accés des de la gola de la riera de Sant Climent. Aquest tipus de tanca permet el pas de fauna terrestre com els rèptils, petits mamífers o les aus, però impedeix el pas de depredadors més grans, com gossos, guineus o senglars.
Per informar sobre el tancament temporal d'aquest espai natural protegit s'han instal·lat senyals específiques en ambdós extrems de la platja tancada, en les que s'informa de l'objectiu del tancament, el període de temps en que estarà prohibit l’accés, així com la normativa que l'empara i les sancions aplicables segons les ordenances dels dos municipis.
Els bons resultats obtinguts en la nidificació d’aquests ocells durant les temporades anteriors (2 parelles de corriol camanegre i 4 parelles de corriol petit l’any 2024) confirmen la necessitat de dur a terme aquestes actuacions a les platges protegides del delta del Llobregat.